Mondhygienist

Bloedt uw tandvlees tijdens of na het tandenpoetsen? Heeft u last van terugtrekkend tandvlees? Of heeft u tandsteen of aanslag op uw tanden en kiezen? Dan is het raadzaam om de mondhygiënist te bezoeken voor een behandeling. Gezond tandvlees is namelijk de basis voor een gezond gebit en dus belangrijk voor overige tandheelkundige behandelingen.

Ontstoken tandvlees (gingivitis) ontstaat als u tandplak niet goed verwijdert. De bacteriën in de tandplak veroorzaken deze ontsteking. In het begin geeft ontstoken tandvlees vaak weinig klachten. Als u dit niet op tijd laat behandelen, kan ook uw kaakbot gaan ontsteken. De aanhechting van tandvlees en kaakbot aan de tanden en kiezen wordt slechter en dan ontstaat er ruimte (pockets) tussen uw tandvlees en tanden en kiezen. Als het tandsteen zich aan de wortels van uw tanden of kiezen hecht, dan gaan uw tanden en kiezen los zitten en kunt u ze verliezen. Om dit te voorkomen, verwijst uw tandarts u door naar de mondhygiënist.

Tijdens de eerste afspraak maakt u kennis met uw mondhygiënist. U krijgt een uitgebreid mondonderzoek, waarbij onder andere gekeken wordt naar uw tandvlees, de diepte van de pockets (de ruimte tussen uw tanden en kiezen), de hoeveelheid tandplak en de beweeglijkheid van uw tanden en kiezen. Aan de hand van deze gegevens bespreekt de mondhygiënist de status van uw gebit en het behandelplan met u. Daarnaast ontvangt u een gespecificeerde kostenbegroting en bepaalt u samen met de mondhygiënist de vervolgstappen.

Tijdens uw behandeling bij de mondhygiënist, wordt uw gebit grondig gereinigd aan de hand van uw behandelplan en krijgt u uitgebreide poetsinstructies die voor u op maat zijn gemaakt. Indien u dit wenst, kunt u plaatselijk verdoofd worden tijdens de reiniging.

Na enkele maanden wordt de status van uw gebit opnieuw beoordeeld om de vooruitgang vast te stellen. Het resultaat is mede afhankelijk van uw eigen gebitsreiniging en motivatie. De eerste jaren na de behandeling(en) zult u elke drie, vier of zes maanden bij de mondhygiënist op controle blijven komen om uw gebit te laten reinigen en de mondhygiëne optimaal te houden.
Als het gewenste resultaat door grondig reinigen door de mondhygiënist niet bereikt wordt zou de volgende stap een chirurgische behandeling zijn. Ook hierover krijgt u uitgebreid informatie en wij overleggen samen met u hoe het verder gaat.

Afspraak wijzigen
chevron-down